Het ligt niet aan vrouwen



Het ligt niet aan vrouwen, dhr. De Mol, groet van de vrouwen uit je bedrijf



Met grote verslagenheid, boosheid, verontwaardiging kijken 7 miljoen mensen afgelopen 24 uur naar een uitzending van Tim Hofman waarin hij ernstig wangedrag van mannen aantoont in het grootste mediabedrijf van Nederland Talpa. Ernstige misstanden worden op een integere manier aan de kaak gesteld door Tim, die in deze uitzending ook laat zien wat journalistiek voor functie heeft in een samenleving. Vrouwen vertellen over de schaamteloze pogingen van de coachen in de show door hen te verleiden tot een seksuele relatie. John de Mol, eigenaar en verantwoordelijk directeur in de periode waarin de misstanden aan de orde waren, spreekt zijn afschuw uit en zegt heftig geschokt te zijn van deze verhalen. Toch kan hij zich moeilijk inleven in de werkelijke problematiek die schuil gaat achter dit grote onrecht. We hebben het tenslotte allemaal zo goed geregeld. We hebben overal loketten voor, laten vrouwen gebruik maken van die loketten! Dan weten we wat er speelt en kunnen we er iets aan doen, aldus de Mol.

Die avond worden we overspoeld met vele wijze mensen in praatshows die hun mening geven over deze mediaramp. Juristen, psychologen, en economen, ze bespreken de voors en de tegens en niet zelden lopen de discussies vast op wie er nu eigenlijk de schuld heeft en wordt er gezocht naar zondebokken, die deze ramp op hun schouders moeten nemen. Wie is er schuldig volgens de juridische regels, wie is er verantwoordelijk en wie moet er veroordeeld worden? Is het juridisch strafbaar als je als man van 35 een seksuele relatie aangaat met een vrouw van 18 of 19 jaar? De discussie of zij dit wel of niet gewild heeft moet dan nog gevoerd worden, maar zal nooit bewezen kunnen worden achteraf, er was tenslotte niemand bij als getuige. Is het strafbaar als je zegt dat je een groot geslachtsdeel hebt, of is het strafbaar als je een dickpick stuurt naar een meisje? Moeten we naar juridische uitgangspunten kijken of juist nu gaan praten over de relationele ethiek? Hoe worden jonge meisjes verleid met een ideaal van beroemd worden en wat is een redelijke prijs die ze daarvoor moeten betalen? Wat voor destructief recht hebben mannen om op deze grenzeloze wijze met vrouwen om te gaan?

Uit onmacht en verontwaardiging gaan mensen oordelen, waar ik alle begrip voor heb. Met het aanwijzen van zondebokken is dit probleem echter niet getackeld en geven we alleen destructief gedrag door. We hebben ook in deze casus weer te maken met vier dimensie van invloed binnen een organisatie. Feiten, psychologische vermogens, cultuur en machtsposities en relationele ethiek. De grootste verontwaardiging ligt uiteraard in de dialectiek tussen de cultuur en de relationele ethiek. We hebben hier te maken met machtsposities, loyaliteiten en relationele roulerende rekeningen.

Een praktische casus, die ik graag zou willen bespreken vanuit het contextuele management. Ook hier zien we een organisatie waar alle zaken feitelijk goed geregeld zijn. Er zijn overal loketten voor en alles is geregeld volgens de daarvoor bestaande protocollen. Juridisch zal het allemaal kloppen. De uitdaging ligt op het relationele vlak. De verbazing van dhr. De Mol, kan ik daarom ook wel enigszins begrijpen. Als je alles organisatorisch goed geregeld hebt, moet het toch functioneren is zijn overtuiging. De praktijk blijkt anders te zijn. In de eerste dimensie kunnen we alles goed regelen. Feiten en regels. In de derde dimensie, hebben we de invloed van de cultuur. Hoe wordt er in deze wereld naar macht en posities gekeken? We hebben het dan niet over de feitelijke machtsposities, waar ik dhr. De Mol ook nog over hoor spreken, maar de relationele machtsposities. Hoe zou het komen dat in een organisatie waar alles feitelijke misschien goed geregeld is, toch jonge meisjes niet praten en niet de weg vinden naar deze loketten? De vrouwelijke werknemers van Talpa hebben de volgende morgen een advertentie in het AD gezet.

Het ligt niet aan vrouwen, dhr. De Mol, groet van de vrouwen uit je bedrijf was de tekst. Ik zou de managers in deze organisatie een paar organisatie vragen mee willen geven om deze dialoog op gang te brengen. Wat hebben oudere mannen die een relationele machtspositie hebben voor invloed op jonge meisjes die het ideaal hebben om beroemd te worden? Wat zegt deze ramp over het leiderschap binnen de organisatie en de daaruit voortvloeiende cultuur? Hoe komt het dat zowel mannen als vrouwen in een organisatie niet met elkaar de dialoog voeren over cultuur en invloed van leiderschap, maar jarenlang zwijgen? Moeten we dieper na gaan denken over de relationele ethische regels? Wat beweegt mannen en vrouwen die dit gedrag vertonen? Hoe zijn zij, binnen de organisatie gefaciliteerd in het voeren van de dialoog i.p.v. de discussie?



De sporen van het onrecht zijn getrokken. Pijnlijke rekeningen worden doorgegeven in de gezinnen, huwelijken en families van de betrokkenen. De rekening van generaties wordt doorgegeven aan een nieuwe generatie. Wij geloven bij iDNA dat organisaties de verandering kunnen bewerkstelligen! De uitdaging om vanuit de relationele en ethische dimensie na te denken over invloed en leiderschap. Hoe mooi zou het zijn als je organisatie die bijdrage kan leveren aan een veranderende maatschappij!





Hans Groeneboer

CEO iDNA B.V.