Invloed van ons denken, werkmotivatie

Gorinchem, september 2019

Onder invloed van ons denken
Afgelopen week werd ik via mijn autoradio opnieuw geconfronteerd met programmamakers die bijna wanhopig communiceerden dat het gelukkig weer woensdag was. “We zijn weer over de helft van de week” was hun boodschap. Op vrijdag luidden zij het weekeinde weer in! “We zijn weer vrij en kunnen weer leven”. Het ware leven speelt zich af in het weekeinde! Als ik naar deze berichten luister bekruipt mij een gevoel van vervreemding! Zou het nu echt zo zijn dat het grootste deel van de Nederlanders de week doorploegt onder aanmoediging van deze programmamakers opdat ze in het weekeinde eindelijk weer kunnen doen wat ze willen doen? Zou het dan echt zo zijn dat zij vijf dagen in de week doen waar ze eigenlijk niet voor willen kiezen, werken voor een baas omdat de schoorsteen moet roken? Is het dan in het weekeind weer uitblazen en het leven kunnen vieren? Verkopen zij de kostbare uren van hun leven in ruil voor een klein beetje geld en 25 vrije dagen per jaar? Ik hoop dat dit geen juiste conclusie is. Ben ik dan een buitenbeentje als ik in mijn vakantie mijn werk mis? Uiteraard kan ik intens genieten van vrije tijd, op reis zijn en vakantie beleven, maar ik geniet evenzeer van het werk waar ik iedere dag weer mijn bed voor uitkom!

Kan werken betekenisvol zijn? Kunnen we waarde toevoegen aan een organisatie, een samenleving en een betere wereld? Geloof in jezelf is de grootste kracht. Kun je tevreden zijn met het moment in je leven! Kun je het moment beleven? Waarom doe je wat je doet? Hoe ziet jouw leven eruit? Wat wil je echt en hoe kun jij verantwoordelijkheid nemen voor jouw situatie? Veel van onze ervaringen worden gedirigeerd door onze gedachten. Wat leren we over werken? Is werken betekenisvol, kun je van waarde zijn en is het waardevol om jouw talent in te zetten voor een gemeenschappelijk doel in de organisatie? Deze gedachten motiveren, waardoor het werkende leven er anders uit gaat zien. Werken doe je het grootste deel van je week; hoe belangrijk is het dat je juist daar waarde en vervulling vindt?

Bewust worden van je gedachten is een thema om tot verandering te kunnen komen. Denken is het begin van mentale activiteit (alles wat met gedachten of gevoelens te maken heeft). Je intelligente brein geeft een betekenis aan elke gedachte. Die betekenis creëert een gevoel en dat gevoel heeft een grote invloed op ons gedrag. Dus niet de gebeurtenis is het die ons gedrag bepaalt (bv. werken), maar de betekenis die wij met ons brein aan de gebeurtenis koppelen. Deze wijsheid wordt al generaties lang doorgegeven door wijsgeren. De Amerikaanse psycholoog Albert Ellis (1913-2007) ontwikkelde op basis van deze wijsheid een praktisch model (Rationele Emotieve Training) om mensen te helpen inzicht te verwerven in hun gedachten om zodoende tot nieuw gedrag te komen. Elk oordeel dat je hebt is het gevolg van een betekenis die jij geeft aan een gebeurtenis. Je bent het ergens wel of niet mee eens. Waar komt die mening vandaan? Onze waarneming is geen objectieve weergave van de werkelijkheid. Einstein ontdekte het al, de werkelijkheid is slechts een illusie, maar wel een hele hardnekkige waarin we geloven. Als je geraakt wordt door een film of een boek en emotioneel wordt bewijst dat dat je geraakt kan worden door een illusie. Wat je ziet is niet echt. Je kunt slapeloze nachten beleven door het kijken naar een horrorfilm. Je gedachten en je emoties zijn in staat om je te laten geloven in een werkelijkheid die lijkt op de realiteit, maar wat feitelijk een toneelspel is. Je kijkt naar de buitenwereld met jouw eigen filter. Die filter kleurt het beeld zoals jij het graag beleeft of ziet. Dat noemen we met een mooi woord paradigma. Deze paradigma staat voor hoe we naar de werkelijkheid kijken en hoe wij die beleven. Vanuit dat referentiekader vormen zich jouw meningen. Jij interpreteert die mening door jouw paradigma. Deze filter is dus van groot belang, heeft invloed op je kijk op de wereld en op jezelf. Welke invloed heb jij op je eigen filter?

Om mensen naar nieuw gedrag te coachen moeten we niet werken aan een andere omgeving, maar aan het bewust worden van gedachten. Omdenken heet dat met een populair woord. Jij kunt van betekenis zijn op de plaats waar jij op dit moment bent. Nieuwe gedachten zullen tot nieuw gedrag leiden. Daaruit zullen nieuwe situaties geboren worden. Dat kan in de praktijk betekenen dat iemand meer gemotiveerd in zijn of haar werk staat of dat iemand op zoek gaat naar werk dat beter bij hem of haar past.

Bij beide uitkomsten is de organisatie gebaat. Iemand die niet op de goede plek zit in het team of in de organisatie zal “waste” produceren en dat zal een negatief effect hebben op de samenwerking met andere collega’s. Die personen kunnen beter verantwoordelijkheid nemen en een baan zoeken die wel bij hen past. Iemand die disfunctioneert omdat hij of zij ongezonde gedachten heeft geleerd, zal door nieuwe gedachten gemotiveerd raken en anderen meenemen in zijn of haar enthousiasme. Nieuwe gedachten kunnen leiden tot een krachtiger zelfbeeld en nieuwe motivatie in het werk. Dat zal waarde creëren, zowel in het persoonlijke leven als in de organisatie. Dat is altijd een win-winsituatie. Dat is waar we op sturen bij coaching en training.

Het motiveert mij dagelijks om mensen in hun kracht te zetten. Als coach en trainer ben ik dagelijks bezig met deze uitdaging. Ik zie de waarde van deze investering en krijg erkenning van mensen die trainingen volgen en in coachtrajecten zitten. Zij kijken uit naar de gesprekken of de trainingsdagen omdat dit hen motiveert. Vaak ervaren zij dit als een cadeau!

In januari starten we weer met twee nieuwe groepen in onze coachopleiding. Een groep in Gorinchem en een groep in Drachten. De pilotgroepen die het afgelopen jaar gestart zijn beginnen dan aan hun tweede jaar. Met groot enthousiasme en een sterke groepsdynamiek werken zij samen aan hun ontwikkeling en groei als coach. Vanuit het contextuele gedachtegoed zie ik hun enthousiasme groeien omdat ze in de praktijk ervaren en leren hoe zij als coach mensen in hun kracht kunnen zetten!

Heb je interesse? Op de website vind je informatie en data!
www.iDNA-scan.nl


Hans Groeneboer
iDNA-scan B.V.