Contextueel management, toegepast in het bedrijfsleven. Met deze toepassing worden indrukwekkende resultaten geboekt.

De filosofie achter het contextueel management

Contextueel management (CM) staat voor verandering door verbinding. Veranderingen die door verbinding zijn ontstaan, zullen beklijven. Vervolgens zullen organisaties veranderen omdat mensen veranderen. Mensen in verbinding komen tot actie. Dat betekent, hoger rendement, lager ziekteverzuim, grotere motivatie en meer plezier in het werk. Verbinding is ook een voorwaarde voor een stabiel klantenbestand. Klanten die zich verbonden voelen zijn trouwer en lopen niet zomaar over naar de concurrent.

Vaak worden structuren en systemen bedacht om mensen tot verandering te brengen. In onze ogen is dat een omgekeerde volgorde. Als mensen veranderen, zullen organisaties veranderen, want we produceren wat we zijn en niet wat we zeggen te zijn. Veranderingen vanuit verbinding zijn duurzaam en effectief. Veranderingen vanuit systeem of organisatiemodellen zijn vaak kortstondig en ineffectief. Deze veranderingen geven mensen vaak het gevoel, “Ik was enthousiast toen ik een nieuwe vaardigheid leerde, maar nu ben ik het weer vergeten". Hoe was het ook alweer?” Wij geloven in werkelijke veranderingen van mensen en organisaties door verbinding en samenwerking. Dit zijn ook de thema’s waar we in onze training en coaching aan werken. Om veranderingen te bewerkstelligen werken wij vanuit zeer vernieuwde en verfrissende inzichten van het contextueel management.

Introductie in het bedrijfsleven in 2011

Het CM werd geïntroduceerd door Hans Groeneboer en Veresca van den Berge in 2011 in het boek “Dynamiek in verbinding”. Zij introduceren met het contextuele management model de meest effectieve manier van Change management. Het model is afgeleid van het basiscontextuele gedachtegoed, ontwikkeld en geïntroduceerd door Prof. Iván Böszörményi-Nagy (1920-2007). Het model gaat uit van vier dimensies van invloed in het menselijke gedrag. Mensen worden in hun gedrag bepaald door feiten (genen, leeftijd, man/vrouw, enz.) door psychologisch vermogen (verantwoordelijkheid, vertrouwen, emotie, denkprocessen) , door interactie (positie, macht, communicatiestructuren) en door relationele ethiek ( balans in geven en ontvangen, constructief en destructief recht). Deze vier dimensies vormen tezamen de basis van het contextuele management. De reden dat deze benadering de meest effectief denkbare benadering is in Change management is het vertrekpunt vanuit de relationele ethiek. In de afgelopen jaren heeft de praktijk dit bewezen in toonaangevende bedrijven als KPN, KLM, Dyade, Bruinzeel, Breman en vele anderen waar Hans Groeneboer managementtrainingen verzorgde.